fredag 30. mai 2014

LYKKEFØLELSE




Lykkefølelsen kommer snikende, og jeg smiler forsiktig. 

Ærlighet varer lengst, og en beskrivelse av følelser gjør godt. Hvorvidt det skrables ned på papiret eller fremstår i digital form. Jeg velger å forholde meg åpen, og dele livet med dere.

Det begynte før jeg var klar over det. En stressbølge vasket over meg, og det gjaldt å holde hodet over vannet. Fokus og energi rettet seg mot skole og de endeløse oppgaver og krav. Ikke visste jeg da hva det gjorde for kropp og sjel. 

Januar 2014. Tilbake til hverdagen. Tilbake på skolebenken, etter en juleferie uten ro. Stress, uten å være stressende. Kaos, uten å være kaotisk. Det var da det slo meg, hvor vanvittig stormen hadde vært. Det begynte med trøtthet. Null energi. Manglende smilehull. Plutselig så jeg rommet i vill fart, spinnende rundt der jeg satt helt stille. Magen vrengte seg. Musklene strammet seg, og det ble vanskelig å puste. Så fulgte angsten og en redsel for å gå ut døra. En tur til butikken, et besøk hos en oldemor. Det som burde være så enkelt, ble så vanskelig. En kveld kjente jeg et stikk, som nypoppet popcorn spredte de seg. Et flertalls røde prikker fremstod som et synlig rop om hjelp. Om nedbremsing. Men hva skulle bremses ned? Studenten i meg måtte overholde kravene. Moren i meg måtte vise omsorg og stimulere en aktiv toåring. Husmoren i meg måtte holde huset i sjakk. 

Hvordan roe ned når livet er obligatorisk? 

Blodprøver ble tatt, og heldigvis fantes det svar. Symptomene skyldes ikke utelukkende stress, men et tomt jernlager. En forklaring på tilstanden. Med andre ord, en måte å fikse problemene på, som ikke utelukkende dreide seg om en omstrukturering og hodebry.




I dag har jeg opparbeidet meg et fullastet lager, og det arbeides med å skape en stressfri hverdag. Så godt det lar seg gjøre. 

Stormen stilner.

Siste eksamensoppgave ble i dag levert, og duften av sommerferie er så frisk som nytraktet kaffe. Nå skal det hviles. Restaureres. Pleies. Etter en tøff start på året. Lykken står for tur. For jeg har det fantastisk godt jeg. En engasjert mann og far ved min side. En morsom jente å dele hverdagen med. For ikke å snakke om forøvrig familie som står meg så nær. Jeg er glad. 

Godt er det, at stormen herjer, så en rekker å nyte bølgeskvulp og klar himmel når den endelig stilner. 

Håper du får en glad fredag og ei god helg!

K L E M


6 kommentarer:

  1. Godt og høre at du føler deg bedre :)
    Du er tøff som deler og er så ærlig også!
    Nyt sommeren til tusen :)
    Klemmer

    SvarSlett
  2. Det hørtes ut som en tøff start på året ja! Godt å høre at du er på bedringens vei. Gratulerer med overstått skoleår :) Kos deg i sola, sammen med familie og venner. Nyt ferien, for det fortjener du :)
    Ønsker deg en riktig god helg!
    Klem

    SvarSlett
  3. fint at du deler
    det er nok (altfor) mange som har kjent på det du har vært gjennom
    det er jammen ikke lett å finne balanse i hverdagen
    og et tempo som både kropp og sjel er fornøyd med
    du beskriver det så fint
    godt å høre at du er i bedre form.
    det vi ikke knekker under for gjør oss sterkere.
    go girl!

    klem herfra

    SvarSlett
  4. Hm,det var som og lese om meg selv.
    Stor klem til deg.

    SvarSlett
  5. Fine innlegg de over om både uterom, bryllup og markblomster, men det var dette jeg ville kommentere på. Fine Monica som jeg egentlig ikke kjenner, men føler at jeg kjenner litt likevel fordi jeg vet så godt hvordan det er når kroppen ikke virker som man gjerne vil den skal: takk for at du deler! Takk for at du deler også av det som ikke er fasaden, det som er det letteste å dele av, og at du gjør det på en sånn nydelig måte. Jeg håper du nyter gode, stressfrie dager og at helga bringer med seg alt det du trenger for å få påfyll. Klem fra Lina

    SvarSlett

Takk for besøket! Setter stor pris på alle ord som blir lagt igjen hos meg :-)