torsdag 9. juni 2016

KORT BLE TIL LANG



Det som skulle være liten pause fra blogg, ble plutselig en veldig lang. Poenget var ikke nødvendigvis pause fra blogg, men en pause fra perfeksjonisten. Fra frøken perfekt. Fra flink pike. Uten å se det selv, ble jeg altfor opptatt av å være flink. Flink student. Flink kone. Flink husmor. Flink mamma. Flink blogger. Flink fotograf. Presset ble enormt. Banebrytende oppgaver. Rene gulv. Oppusset hjem. Stimulerende lek. Tankevekkende innlegg. Men for hva da? En tommel opp? En kommentar om dyktighet? En liten oppkvikker for selvtilliten? Det jeg etterhvert skjønte var at selvtilliten ikke trengte en oppkvikker. Det var selvfølelsen som var syk. Det var den som trengte medisiner. Følelsen av å være god nok uten de banebrytende oppgavene. Uten rene gulv. Uten den nyeste designvasen. Uten tankevekkende innlegg. Og listen fortsetter. Jeg måtte se at verden gikk videre på tross av disse. På tross av hybelkaniner, papptallerkener, skitne bukser, lave karakterer, kritikk og alt annet jeg har flyktet fra. Jeg trengte å roe ned. Slappe av. Lære å leve med det jeg hadde, og ikke strebe for det motsatte.



Det har jeg klart. Jeg har sluttet å lage glansbilder av livet. Og selvfølelsen er en annen. For hvem kan si at et rent hus, moderne interiør, pene barn, en toppkarakter og mange venner gjør deg til en bedre person? Jeg har innsett at bare jeg kan gjøre meg til en bedre person. Og ikke tingene jeg fyller livet med.

Livet har blitt lettere å leve. Med en terskel for feiling. For latskap. For her og nå. Jeg er den jeg er, uavhengig av øyeblikkets flate puter, leker på gulvet, kaniner under sofaen og hår i en knute.

4 kommentarer:

  1. Nemmen heisann! Så glad jeg be av å se ett innlegg fra deg. For åj,som jeg har savnet det.. og de fine kommentarene fra deg.
    Heeelt enig i det du skriver. Og av og til trenger vi alle en pause,en pause fra den lille bobla som viser at livet ikke er heeelt slik vi kanskje tror det er i denne bloggverden. Jeg liker at du er du,og jeg har alltid likt måten du har skrevet på.. både her på bloggen & på de fine kommentarene dine.

    Håper jeg ser mer av deg & ditt her.. både med kaniner og knuter :-p
    Ha en fin dag :)
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  2. Hurra! Vekk med streben etter det perfekte. Hit med det å være tilstede i hverdagen og nyte livet slik det er. Gjøre ting man liker og skrive om det man har lyst.

    SvarSlett
  3. Så bra Monica! Nå ble jeg glad! Gøy å se at du skriver igjen! Du inspirerer <3 hverdagshelt på høyeste nivå!

    SvarSlett
  4. Ja! Innlegg fra deg er alltid kos, og inspirerende :)
    Så flott du skriver, enig i at det kan bli litt for mye "flink pike" på blogg og insta, og så sitter man igjen med en vond følelse av at det jo ikke er sånn det er ...

    Når noen nevner noe jeg har skrevet på insta eller blogg, sier jeg alltid "husk at det er blogg a, ikke reality ;)"

    Du er i allefall veldig FLINK og kjempe inspirerende :)

    SvarSlett

Takk for besøket! Setter stor pris på alle ord som blir lagt igjen hos meg :-)